Opšti uslovi poslovanja
Opštim uslovima poslovanja određuju se prava, obaveze i odgovornost između BIZ RENT SHARING ECONOMY DOO BEOGRAD, MB: 21452092, kao Zakupodavca Vozila (u daljem tekstu „Zakupodavac“) sa jedne i trećim licima – korisnicima Vozila kao Zakupcima (u daljem tekstu „Zakupci“) sa druge strane.
UVODNE ODREDBE
Zakupodavac i Zakupac prilikom zakupa Vozila zaključuju Ugovor o zakupu vozila. Ovi Opšti uslovi poslovanja (u daljem tekstu „Opšti uslovi“) predstavljaju sastavni deo Ugovora o zakupu vozila (u daljem tekstu „Ugovor o zakupu“) koji Zakupodavac zaključuje sa Zakupcima, te se u potpunosti primenjuju osim ako Ugovorom o zakupu nije izričito drugačije navedeno.
Zakupac je dužan da na zahtev Zakupodavca dostavi svu potrebnu dokumentaciju radi utvrđivanja njegovog statusno pravnog identiteta, njegove kreditne sposobnosti i finansijske situacije (Bilans stanja, Bilans uspeha, izveštaj o novčanim tokovima, dokazu o solventnosti), odnosno Zakupac je dužan da kod Zakupodavca prođe kroz postupak provere identiteta, poznat kao KYC (Know Your Customer). U slučaju promene bitnih podataka u njegovom statusno pravnom identitetu u toku trajanja Ugovora o zakupu Zakupac će obavestiti Zakupodavca u suprotnom će biti obavezan da nadoknadi Zakupodavcu sve dodatne troškove i štetu koja zbog neispunjenja navedenog nastane.
Ove Opšte uslove, kao i njihove naknadne izmene i dopune, donosi Zakupodavac i objavljuje u svojim poslovnim prostorijama, na svojoj službenoj internet stranici ili na drugi prikladan način.
Ukoliko Zakupodavac izmeni Opšte uslove nakon sklapanja Ugovora o Zakupu, obavestiće drugu Ugovornu stranu o tome i takve izmene Opštih uslova primenjivaće se na već sklopljene Ugovore o Zakupu samo ukoliko Ugovorne strane pisanim putem na to izričito pristanu.
Ugovorne strane mogu pisanim putem da sklope posebne sporazume koji se razlikuju od određenih odredbi ovih Opštih uslova. Ne postoje posebni usmeni sporazumi. U slučaju neslaganja ovih Opštih uslova i posebnih sporazuma Ugovora o zakupu, primenjivaće se posebni sporazumi.
ZNAČENJE IZRAZA
Ugovor o zakupu vozila – označava ugovorni odnos izmedu Zakupodavca i Zakupca, zaključen u skladu s važećim zakonskim odredbama i Opštim uslovima, na osnovu koga se Zakupodavac obavezuje da Zakupcu, na određeni period, preda određenu svar ili stvari na upotrebu i redovno korišćenje i kojim se Zakupac obavezuje da za to Zakupodavcu plaća ugovorenu naknadu, da se pridržava ostalih obaveza iz Ugovora o zaukpu i po isteku vremena na koje je ugovor zaključen, Vozilo vrati Zakupodavcu u neposrednu državinu, osim ukoliko nije drugačije ugovoreno između njih.
Zakupodavac – označava BIZ RENT SHARING ECONOMY DOO BEOGRAD, kao pravno lice koje prenosi na Zakupca ovlašćenje držanja i korišćenja Vozila, za vreme trajanja Ugovora o zakupu.
Zakupac – označava fizičko, pravno lice ili preduzetnika, kao korisnika Vozila, označeno Ugovorom o zakupu kao Zakupac, koje je sa preduzećem BIZ RENT SHARING ECONOMY DOO BEOGRAD, kao Zakupodavcem, zaključilo Ugovor o zakupu i na koje je Zakupodavac, na određeno vreme, preneo pravo korišćenja i nesmetane državine na Vozilu, uz obavezu plaćanja ugovorenih zakupnina, u vreme i u iznosu određenim Ugovorom o zakupu.
Vozilo – podrazumeva vozilo kao i svaku drugu individualno određenu pokretnu stvar, opremu ili uređaj koje Zakupodavac, na osnovu Ugovora o zakupu predaje na korišćenje Zakupcu.
Depozit – podrazumeva novčani iznos koji Zakupac uplaćuje Zakupodavcu pre preuzimanja Vozila i koji ostaje kod Zakupodavca do kraja trajanja Ugovora o zakupu.
Član 1
UGOVOR O ZAKUPU I OSTALA PRAVA I OBAVEZE
Prava, obaveze i odgovornosti Zakupodavca i Zakupca se uređuju Ugovorom o zakupu. Ugovor o zakupu se zaključuje na određeno vreme, dok se u istom naročito precizira predmet zakupa, vreme trajanja zakupa, ukupan broj i iznos zakupnina, sredstva obezbeđenja plaćanja obaveza, kao i ostali uslovi u skladu s dogovorom ugovornih strana.
Zakupodavac daje na korišćenje Vozilo, dok Zakupac na osnovu Ugovora o zakupu ne stiče niti može steći pravo svojine, već samo pravo upotrebe i redovnog korišćenja Vozila u skladu s njegovom namenom kao njegov neposredni držalac i to za sve vreme trajanja Ugovora o zakupu.
Zakupac ne može Vozilo, po bilo kom osnovu, otuđiti, založiti, opteretiti, dati u podzakup, preneti pravo državine ili korišćenja na treća lica, niti na lica koja nisu osposobljena za njegovo korišćenje i koja nemaju prethodnu pisanu saglasnost Zakupodavca. Prethodno navedeno se ne odnosi na zaposlene kod Zakupca koji je pravno lice, ukoliko je Zakupac prethodno obavestio Zakupodavca koji će sve zaposleni koristiti Vozilo sa čime se Zakupodavac saglasio.
Zakupac je dužan da bez odlaganja obavesti Zakupodavca o svakoj činjenici ili radnji bilo kog trećeg lica u odnosu na Vozilo. U slučaju pokretanja bilo kog izvršnog postupka, Zakupac je dužan da postupajućeg Javnog izvršitelja izvesti o vlasništvu ili drugom pravu Zakupodavca na Vozilu, te u slučaju da Vozilo bude popisano, obavezuje se da bez odlaganja Zakupodavcu dostavi zapisnik o popisu kojim je Vozilo popisano kao i svu drugu dostupnu dokumentaciju, pod pretnjom naknade štete.
U slučaju da nad Zakupcem bude pokrenut stečajni ili likvidacioni postupak, isti je dužan da o tome bez odlaganja obavesti Zakupodavca, koji u tom slučaju ima pravo da bez odlaganja zahteva povraćaj Vozila bez odgovornosti za raskid ugovora, kao i da, ukoliko Zakupac u ostavljenom roku ne izvrši povraćaj Vozila, preduzme sve potrebne radnje radi ponovnog sticanja neposredne državine na Vozilu.
Zakupodavac je ovlašćen da, radi zaštite svojih prava, u Vozilu ugradi elekronsku opremu koja omogućava elektronsko - GPRS lociranje Vozila. Zakupodavac može koristiti GPRS lociranje isključivo u cilju lociranja Vozila u slučaju krađe ili utaje, te Zakupodavac neće koristiti ovu mogućnost na način koji bi narušavao privatnost Zakupca.
Član 2
PORUČIVANJE I PREUZIMANJE VOZILA
Prihvatanjem ponude Zakupodavca, odnosno svojim potpisom na Ugovoru o zakupu, Zakupac prihvata karakteristike Vozila koje su opisane u ponudi, odnosno Ugovoru o zakupu sa pripadajućim prilozima: marku i model vozila, vrstu goriva, dodatnu opremu vozila, dodatne usluge. Prihvaćena ponuda, odnosno potpisani Ugovor o zakupu za Zakupodavca predstavlja osnovu za naručivanje Vozila od dobavljača, u slučaju da Zakupodavac već ne poseduje u svojoj državini takvo Vozilo.
U slučaju bilo kakvih naknadnih izmena ili otkaza porudžbine od strane Zakupca, Zakupac će snositi troškove otkaza u visini 5% od bruto nabavne vrednosti Vozila po Vozilu kao i novac primljen na ime depozita. Ukoliko je poručeno Vozilo već registrovano u trenutku otkaza ili se nalazi na lageru, Zakupodavac ima pravo da od Zakupca naplati i najmanje dve, Ugovorom o zakupu predviđene, mesečne zakupnine (sa uključenim PDV- om).
Zakupac je dužan da od Zakupodavca, po njegovom pozivu, bez odlaganja preuzme Vozilo na dogovorenom mestu i u dogovoreno vreme. Ukoliko nakon prijema poziva za preuzimanje Vozila Zakupac to odbije ili odustane od Ugovora o zakupu, dužan je da Zakupodavcu isplati iznos od 6 mesečnih zakupnina.
Zakupodavac će obavestiti Zakupca, 10 (deset) dana pre isporuke Vozila, pisanim putem ili e-mailom o vremenu i mestu isporuke Vozila, a Zakupac je dužan da preuzme Vozilo u dogovoreno vreme i mesto.
Zakupac će prilikom predaje Vozila potpisati Potvrdu/Zapisnik o primopredaji. Zakupac je dužan da pregleda Vozilo odmah po preuzimanju, te u slučaju uočenog bilo kakvog oštećenja ili nedostatka na istom, Zakupac može da podnese žalbu direktno Zakupodavcu.
Po preuzimanju Vozila u državinu Zakupca, prestaje i isključena je odgovornost Zakupodavca za materijalne nedostatke stvari (uključujući skrivene mane stvari). Zakupodavac prenosi na Zakupca sva prava i obaveze iz garantnog lista prema proizvođaču Vozila, dok je Zakupac dužan da u odnosu na davaoca garancije iskoristi sve zahteve i prava iz predmetnog garantnog lista i o preduzetim radnjama, bez odlaganja, izvesti Zakupodavca. U slučaju da je za korišćenje prava iz izdatog garantnog lista neophodno preduzimanje radnji od Zakupodavca ili trećeg lica, Zakupac je dužan da o tome, u pisanoj formi, izvesti Zakupodavca. Garancija za ispravnost Vozila počinje da teče od momenta kupovine Vozila i preuzimanja Vozila između Zakupodavca od isporučioca.
Radi izbegavanja sumnje, Zakupodavac će obavestiti Zakupca o okvirnom roku dostupnosti Vozila nakon izvršene narudžbine kod dobavljača, ukoliko Zakupodavac već nije u posedu istog. Zakupodavac neće biti odgovoran u slučaju da dođe do prekoračenja okvirnog roka za isporuku Vozila krivicom dobavljača, te ukoliko poručeno Vozilo ne bude isporučeno od strane dobavljača ni u dodatnom roku od 180 (sto osamdeset) dana, Zakupac ima pravo da raskine ugovor bez prava na naknadu bilo kakve štete od strane Zakupodavca, uz obavezu povraćaja datog depozita.
Član 3
UPOTREBA I ODGOVORNOST ZA VOZILO
Zakupac je dužan da koristi Vozilo sa pažnjom dobrog domaćina i da poštuje proizvođačeva uputstva za korišćenje i održavanje (redovno servisno održavanje, provera ulja i ostalih tečnosti, provera pritiska u gumama, sezonska zamena guma prema propisima i sl.). Zakupac će biti odgovoran za štetu pričinjenu Zakupodavcu ili nekom trećem licu usled nepridržavanja propisanih uputstava za održavanje Vozila.
Bez prethodne pismene saglasnosti Zakupodavca, Zakupac ne sme menjati, instalirati ili uklanjati bilo koje delove na Vozilu ili njegovu opremu, stavljati reklame ili menjati njegovu boju, kao ni vršiti popravke na Vozilu osim u slučaju izbušene gume. Pre nego što vrati Vozilo po isteku perioda zakupa Zakupac mora, o svom trošku, ukloniti svu naknadno postavljenu opremu i reklame, u protivnom Zakupodavac ima pravo da to učini sam i naplati troškove Zakupcu koje je povodom navedenog snosio. Zakupac će snositi rizik od oštećenja na Vozilu nastalih kao rezultat takve zabranjenje aktivnosti.
Radi bezbednosti, Vozilo se Zakupcu isporučuje samo sa jednim ključem. Drugi ključevi ostaju kod Zakupodavca, dok u slučaju da su Zakupcu potrebni drugi klkjučevi, on će biti zadužen za tu uslugu za vreme za koje su mu isti potrebni.
Ukoliko se, po vraćanju Vozila, ustanovi da je bilo koji deo opreme promenjen ili izgubljen Zakupac je saglasan da nadoknadi štetu Zakupodavcu u visini tržišne cene promenjenog ili izgubljenog dela opreme na dan vraćanja Vozila.
Zakupodavac ima pravo da u bilo kom momentu ispita stanje Vozila i način na koji se ono koristi. Zakupac će ovlašćenim predstavnicima Zakupodavca omogućiti da, radi kontrole koja je unapred najavljena, u bilo koje vreme obiđu mesto gde se Vozilo drži i/ili koristi. Ukoliko Zakupodavac ustanovi, tokom ovakvih obilazaka, da je Zakupac prekršio uslove Ugovora o zakupu, gore napomenuti ima pravo da oduzme Vozilo od Zakupca. U slučaju ovakvog događaja, Zakupodavac ima pravo na jednostrani raskid Ugovora o zakupu.
Zakupac će koristiti Vozilo u skladu sa putnim i drugim propisima, a u slučaju kršenja istih Zakupac odgovara za sve posledice koje iz toga nastanu i u vezi s njima će nadležnim organima platiti sve kazne, odnosno naknade.
Zakupodavac je dužan da Zakupcu, u roku od 24 sata od prijema i na email adresu koju mu Zakupac ostavi kao svoju kontakt adresu, pošalje skeniran prekršajni nalog ili poziv za plaćanje novčane kazne/naknade, a koji se odnose na prekršaje učinjene Vozilom kojim je upravljao Zakupac u toku zakupa. Zakupac je dužan da, u roku od 3 dana od dana prijema emaila Zakupodavca, plati novčanu kaznu u skladu sa instrukcijama, te da Zakupodavcu dostavi dokaz o izvršenoj uplati.
U protivnom, Zakupodavac je ovlašćen da u svim slučajevima kada usled propusta Zakupca plati kaznu/naknadu na iznos visine određene kazne/naknade, kao i iznos svih troškova postupka koji podrazumevaju naknadu za zastupanje i/ili odbranu, takse i druge troškove, iste naplati od Zakupca, kao i da naplati od Zakupca i zakonsku zateznu kamatu na plaćen iznos počev od dana izvršenih plaćanja ili dana dostavljanja odluke o kažnjavanju kao i sve dodatne izdatke po osnovu administrativnog troška.
Zakupac je posebno dužan da Vozilo upotrebljava u skladu s propisima koji regulišu bezbednost saobraćaja na putevima, te ukoliko odlukom državnih organa dođe do oduzimanja ili zadržavanja Vozila zbog grubog kršenja zakonskih propisa ( uključujući i izvršenje krivičnog dela ) usled krivice Zakupca ili lica koje je koristilo zakupljeno Vozilo, Zakupodavac ima pravo na nadoknadu štete u visini neplaćenih, kao i budućih ugovorenih zakupnina, za sve vreme zadržavanja Vozila od strane nadležnih organa. U slučaju da nakon isteka kompletnog perioda na koji je Ugovor o zakupu zaključen Vozilo bude i dalje u državini nadležnih organa, Zakupodavac je ovlašćen da od Zakupca naplati na ime štete iznos vrednosti Vozila. Isti iznos naknade štete Zakupac je dužan da isplati i ukoliko Vozilo bude trajno oduzeto u krivičnom postupku koji se vodi protiv Zakupca ili trećeg lica kojem je Zakupac poverio Vozilo na korišćenje.
Zakupac je odgovoran da upravljanje Vozilom dozvoli samo osobama koje poseduju važeću vozačku dozvolu i koje su ovlašćene za upravljanje Vozilom od strane Zakupodavca. Minimalna starost lica koji mogu upravljati zakupljenim Vozilom je navršenih 21 godinu života uz minimum prethodno godinu dana posedovanja vozačke dozvole za upravljanje konkretnom kategorijom vozila.
Zakupac ne sme koristiti Vozilo za bilo kakve protivzakonite aktivnosti, za učešće na trkama, takmičenjima ili treninzima, za obuku novih vozača, kao taxi vozilo, za iznajmljivanje trećim licima, za takvu vožnju koja bi smanjila vrednost Vozila više od predviđene u uslovima normalne eksploatacije Vozila. Zakupac će snositi punu odgovornost za bilo kakvu štetu ili gubitak koji je Vozilo prouzrokovalo usled nepoštovanja zabrana koji su navedeni u ovom članu.
Zakupac ili treće lice koje koristi Vozilo je dužno da preduzme sve neophodne mere opreza i bezbednosne mere radi sprečavanja krađe Vozila. Zakupac mora pružiti instrukcije vozačima da vrata i brave na Vozilu drže zaključanim, a prozore zatvorene kada se Vozilo ne koristi.
Ukoliko Vozilo koristi ovlašćena osoba koja je pod uticajem alkohola, opojnih droga i drugih nedozvoljenih sredstava ili ukoliko Vozilo neovlašćeno koristi bilo koje treće lice, Vozilo nije pokriveno bilo kojim osiguranjem, te je Zakupac odgovoran za štetu koju Zakupodavcu navedena lica usled toga uzrokuju na Vozilu.
Korišćenje Vozila je ograničeno na geografsko područje Evrope. Korišćenje u bilo kojim drugim državama moguće je samo uz prethodno pisano odobrenje Zakupodavca. Korišćenje Vozila neće biti dozvoljeno na bilo kojim područjima koja se smatraju ratnim područjima ili opasnim područjima, kako su utvrđena od strane Zakupodavca ili osiguravajućeg društva koje osigurava Vozilo.
Član 4
REGISTRACIJA VOZILA
Zakupodavac će pre predaje Vozila Zakupcu, a preko za to ovlašćene agencije ili privrednog društva, izvršiti potrebne radnje radi registracije Vozila i zaključivanja polise kasko osiguranja sa osiguravajućim društvom u skladu sa uslovima iz Ugovora o zakupu.
Zakupac je dužan da najmanje 8 dana pre isteka roka važenja registracije Vozila dostavi Zakupodavcu dokaz o izvršenom tehničkom pregledu, saobraćajnu dozvolu Vozila i druga potrebna dokumenta u skladu s ovim Opštim uslovima. Registraciju Vozila kao i ostale potrebne radnje s tim u vezi, preduzeće Zakupodavac, preko za to ovlašćene agencije ili privrednog društva. Zakupodavac nije obavezan da izvrši registraciju Vozila i Zakupcu preda saobraćajnu dozvolu i druga potrebna dokumenta za upotrebu Vozila, u slučaju da Zakupac nije blagovremeno izvršio plaćanje dospelih zakupnina i ostalih novčanih obaveza prema Ugovoru o zakupu.
Troškovi registracije Vozila i ugovorene polise kasko osiguranja su uključeni u ugovorenu naknadu za korišćenje Vozila.
Kašnjenje ili nepostupanje Zakupca u izvršavanju obaveza iz ovog člana predstavlja grubo kršenje ugovornih obaveza i daje Zakupodavcu pravo na jednostrani raskid Ugovora o zakupu do koga je došlo krivicom Zakupca, ukoliko Zakupac ni nakon prijema obaveštenja da je došlo do kršenja ugovornih obaveza, navedeno kršenje ne otkloni u roku od 3 (tri) dana od prijema obaveštenja.
Član 5
OSIGURANJE
Za sve vreme trajanja Ugovora o zakupu, kao i u periodu dok je Vozilo u državini Zakupca, isto mora biti bez prekida osigurano. Ukoliko se ugovorne strane ne dogovore drugačije, Vozilo ima ugovorenu polisu obaveznog osiguranja za štete pričinjene trećim licima, kao i polisu kasko osiguranja.
Zakupac je dužan da, za sve vreme trajanja Ugovora, sve do vraćanja Vozila i namirenja svih obaveza iz Ugovora o zakupu, u skladu s uslovima osiguravača, o svom trošku a na ime Zakupodavca ili vlasnika Vozila zaključi Ugovor o obaveznom osiguranju od auto-odgovornosti s dopunskim osiguranjem putnika, potpuno kasko osiguranje vozila s uključenim rizikom krađe i utaje, kao i osiguranje od loma za radne uređaje na vozilu, odnosno za vozilo u celini, kao i da će blagovremeno plaćati premije osiguranja. Kasko osiguranje Vozila mora pokrivati rizike, nezgode i štete kako je definisano uslovima osiguravača. Ugovori o osiguranju su sastavni delovi Ugovora o zakupu i Zakupac je dužan da kopiju polise osiguranja, bez odlaganja, dostavi Zakupodavcu.
Ukoliko se ugovorne strane tako sporazumeju, Zakupodavac će za račun Zakupca sam osigurati Vozilo prema uslovima iz Ugovora o zakupu, u kom slučaju će Zakupac platiti Zakupodavcu premiju osiguranja u ratama, kroz mesečne zakupnine.
Zakupac je dužan da Vozilo ne koristiti u područjima u kojima osiguravajuće društvo s kojim je zaključen ugovor o osiguranju ne priznaje osiguranje, kao i da, ukoliko postupi suprotno ovoj odredbi, nadoknaditi Zakupodavcu celokupan iznos eventualno nastale štete.
Ukoliko je Ugovorom o zakupu između strana ugovorena dodatna usluga koja se odnosi na osiguranje Vozila, na pitanja osiguranja će se prioritetno primenjivati odredbe Ugovora o zakupu, a zatim odredbe ovih Opštih uslova koje nisu u suprotnosti sa istim.
Član 6
PLAĆANJA
Zakupac ima obavezu plaćanja ugovorenih zakupnina Zakupodavcu tokom celog trajanja Ugovora, u skladu sa visinom i rokovima određenim Ugovorom o zakupu, a na osnovu ispostavljenih faktura/računa od strane Zakupodavca.
Sve novčane obaveze proizašle iz Ugovora o zakupu mogu biti izražene u evrima, ako je ugovorena valutna klauzula ili u dinarima, ako nije bilo valutne klauzule. Ako je postojala valutna klauzula, obračun zakupnine vrši se prema ugovorenom kursu, kako je definisano Ugovorom o zakupu, na dan obračuna.
Ugovorene zakupnine dospevaju za plaćanje u danima i u rokovima određenim Ugovorom o zakupu. Primljene uplate prvo se koriste za namirenje kamata zbog kašnjenja u plaćanju i eventualnih troškova koji su proizašli iz Ugovora o zakupu (troškovi kazni/naknada, troškovi opomena), pa tek nakon toga se koriste za plaćanje ugovorenih zakupnina.
Zakupnina se na osnovu ispostavljene fakture uplaćuje na tekući račun Zakupodavca. Danom izvršene uplate smatra se dan kada je uplata primljena i proknjižena na računu Zakupodavca.
Ukoliko dođe do promene poreskih stopa ili drugih administrativnih taksi koje su propisane od strane državnih organa (kao što je registracija), nakon što je Zakupac preuzeo Vozilo, visina mesečne zakupnine i ostalih plaćanja prema Ugovoru o zakupu će biti prilagođena tim promenama. Sve ostale okolnosti koje bi mogle uticati na prava i obaveze ugovornih strana, a koje nisu podložne kontroli Zakupodavca (kao što su promene u zakonima ili merama donetim od strane nadležnih organa), automatski čine osnovu za prilagođavanje zakupnine, ali uz ograničenje do maksimuma od 20%. U takvim situacijama, nije potrebno zaključivanje posebnog aneksa Ugovora o zakupu, već će Zakupodavac pismeno obavestiti Zakupca o ovim izmenama, najkasnije 5 dana pre dana dospeća za plaćanje zakupnine. Ako takvo prilagođavanje dovede do povećanja zakupnine za više od 20% u odnosu na početno ugovorenu zakupninu u valuti, ugovorne strane će, na osnovu ovih izmena, razmotriti zaključivanje aneksa Ugovora o zakupu ili, ukoliko ne postignu zajednički sporazum, razmotriti mogućnost raskida Ugovora.
Nemogućnost ili ograničenje upotrebe Vozila, bez obzira na uzrok, kao i eventualni prigovor Zakupca na mesečne zakupnine i druge troškove, neće biti opravdanje za neplaćanje mesečnih zakupnina na njihov datum dospeća. Zakupodavac će Zakupcu obračunavati i naplaćivati zakupnine koje su zakasnile u dinarima, po ugovorenom kursu na dan obračuna i pripadajuće kamate, u skladu sa važećim zakonima na dan obračuna kamate. Eventualno unapred uplaćene zakupnine neće biti refundirane Zakupcu, već će se koristiti za pokrivanje budućih zakupnina bez prava Zakupca na kamatu na ta prekoračenja.
Gorivo nije uključeno u mesečnu zakupninu, osim ako nije ugovoreno kao posebna usluga.
Član 7
SREDSTVA OBEZBEĐENJA
Kao sredstvo obezbeđenja urednog izmirenja obaveza iz Ugovora o zakupu Zakupodavac i Zakupac mogu ugovoriti dostavljanje menica, uplatu depozita ili jemstvo.
Sredstva obezbeđenja ugovorena Ugovorom o zakupu predstavljaju bitan element Ugovora o zakupu. Zakupac je dužan da, ukoliko bilo koje od datih sredstava obezbeđenja bude iskorišćeno ili postane nevažeće, po pozivu Zakupodavca, u roku od 5 (pet) dana dostaviti nova, identična sredstva obezbeđenja. Ukoliko Zakupac ne postupi u skladu sa obavezom iz ovog stava smatraće se kršenjem Ugovora o zakupu krivicom Zakupca, u kom slučaju je Zakupodavac ovlašćen da Ugovor o zakupu jednostrano raskine sa nastupanjem svih pravnih posledica prevremenog raskida krivicom Zakupca, s čime se Zakupac izričito saglašava.
Menica: Kao sredstvo obezbeđenja urednog izmirenja zakupnina, dugova, kamate, pripadajućih troškova, kao i svih drugih obaveza Zakupca nastalih po osnovu Ugovora o zakupu, Zakupodavac može da zahteva da Zakupac dostavi registrovane blanko solo menice s klauzulom “bez izveštaja” i klauzulom “bez protesta” (čiji broj je određen Ugovorom o zakupu), koje će Zakupac potpisati u svojstvu meničnog dužnika i ako se radi o pravnom licu ili preduzetniku, iste overi pečatom svoje firme ukoliko je pečat korišćen za overu depo kartona kod poslovne banke, a kojima garantuje Zakupodavcu za sve dospele obaveze iz i po osnovu Ugovora o zakupu, te će Zakupodavcu izdati i pečatom overiti odgovarajuća menična ovlašćenja (po jedno za svaku izdatu menicu), kojima ga ovlašćuje da, u slučaju neplaćanja bilo kog dospelog iznosa iz Ugovora o zakupu, ispuni ove menice i preduzme sve druge radnje radi naplate potraživanja.
Depozit: Radi obezbeđenja izvršenja Zakupčevih obaveza, Zakupodavac ima pravo zahtevati uplatu depozita. Depozit će biti beskamatno zadržan od strane Zakupodavca tokom trajanja Ugovora o Zakupu. U slučaju korišćenja depozita za namirenje dospelih obaveza prema Ugovoru o Zakupu, Zakupac je dužan da odmah doplati razliku do ugovorene visine depozita. Po isteku Ugovora o Zakupu, depozit će biti vraćen Zakupcu bez kamate, umanjen za sve iznose koje Zakupac nije izmirio, a koje je dužan da plati prema Ugovoru o Zakupu.
Jemstvo: Radi obezbeđenja izvršenja Zakupčevih obaveza ugovorne strane Ugovorom o zakupu mogu da ugovore da je Zakupac dužan da obezbedi jemstvo pravnog ili fizičkog lica. Jemci imaju status jemca – platca, odnosno jemci solidarno odgovaraju Zakupodavcu za sve obaveze koje su preuzete ili proizlaze iz i po osnovu Ugovora i Opštih uslova, uključujući i obavezu naknade eventulane štete zbog raskida ugovora, koja će se obračunati u skladu s ugovornim odredbama.
Ukoliko Ugovor o zakupu ne sadrži nijedno od navedenih sredstava obezbeđenja, ovaj član Opštih uslova neće se primenjivati na predmetni zakup.
Član 8
KAŠNJENJE U ISPUNJENJU OBAVEZA
Ispunjenje obaveza u roku predstavlja bitan element Ugovora o zakupu. Zakupac ima obavezu da bez odlaganja pismeno obavesti Zakupodavca o svakoj potencijalnoj nesposobnosti da izmiri svoje obaveze. Na sve dospele, a neizmirene obaveze, Zakupodavac ima pravo da Zakupcu zaračuna i naplati zakonsku zateznu kamatu.
U slučaju da Zakupac zakasni sa plaćanjem bilo koje obaveze iz Ugovora o zakupu, kako zakupnine tako i svih ostalih troškove koji nastanu radi naplate i/ili obezbeđenja njegovog potraživanja, Zakupodavac mu može ostaviti dodatni rok za ispunjenje obaveze tako što će Zakupcu poslati opomenu za izmirenje dospelog dugovanja.
Ukoliko Zakupac ni posle posle ostavljanja dodatnog roka za plaćanje iz opomene ne ispuni svoje obaveze iz Ugovora, Zakupodavac je ovlašćen da jednostrano raskine Ugovor o zakupu i zahteva isplatu svih dospelih zakupnina i troškova kao i povraćaj Vozila, odnosno preduzme radnje radi vraćanja Vozila u njegovu državinu.
U cilju namirenja dugovanja Zakupca, Zakupodavac ima pravo da aktivira sve ugovorene instrumente obezbeđenja, za celokupan iznos svih dospelih, a neplaćenih zakupnina i drugih dospelih naknada i troškova predviđenih Ugovorom o zakupu.
U slučaju neplaćanja zakupnine, Zakupodavac ima pravo da, u skladu sa Ugovorom, Vozilo odmah preuzme u neposrednu državinu.
Član 9
ODRŽAVANJE VOZILA - SERVIS I POPRAVKE
Zakupodavac je dužan da obezbedi servis Vozila u skladu sa instrukcijama proizvođača, tako da Vozilo u svakom momentu bude u bezbedno za vožnju.
U slučaju odvoženja Vozila na popravku u servis tako da Zakupac isto ne bude mogao da koristi duže od 7 dana, Zakupodavac je dužan da Zakupcu obezbedi zamensko Vozilo istih ili sličnih karakteristika kao zakupljeno Vozilo i to do popravke prvobitno zakupljenog Vozila, sve u slučaju da je popravka nastala usled aktiviranja garancije proizvođača i prema uslovima iz Ugovora o zakupu.
Zakupac je dužan da o svom trošku i s pažnjom dobrog domaćina/privrednika, pravilno održava Vozilo, da obavlja sve potrebne popravke i servise i stalno vodi brigu o stanju Vozila, u skladu s uslovima i uputstvima proizvođača za održavanje i funkcionisanje i uslovima iz garancije proizvođača Vozila, Ugovora o zakupu i Opštih uslova, te zakupac odgovara za svu štetu koja nastane zbog kršenja navedenih obaveza, bez obzira na to da li je Vozilo koristio on sam ili osoba koju je on ovlastio ili neka druga osoba kojoj je on omogućio korišćenje Vozila. Ukoliko je Ugovorom o zakupu ugovorena, kao dodatna usluga, usluga održavanja Vozila, na obaveze Zakupca po pitanju održavanja će se prioritetno primenjivati odredbe Ugovora o zakupu.
Održavanje i popravka Vozila mogu biti obavljeni isključivo u servisima proizvođača ili ovlašćenih servisera, uz obaveznu upotrebu originalnih rezervnih delova.
Zakupac može samo uz prethodnu pisanu suglasnost Zakupodavca na Vozilu dodati mehanička sredstva zaštite, ugraditi alarmne uređaje i slične zaštitne uređaje, auto-gas uređaje ili druge dodatne uređaje i opremu ili izvršiti prenamenu Vozila, samo ukoliko ugradnja dodatnih uređaja ili prenamena neće uticati na gubitak garancije proizvođača Vozila. Ugrađena oprema ne sme narušavati funkcionalnu ili estetsku vrednost Vozila, niti postati deo imovine Zakupca ili trećih lica. Oprema mora biti tako postavljena da se može ukloniti iz Vozila kad god je to potrebno. Zakupac koji postupi suprotno navedenom u ovom stavu snosiće sve troškove i štetu proisteklu iz gubitka ili smanjenja garancije na Vozilu, kao i svu eventualnu štetu koja može nastati u vezi s deblokadom Vozila.
Zakupac je dužan da, tokom celog važenja Ugovora o zakupu, u Vozilu čuva svu potrebnu opremu, kako je propisano pozitivnim zakonima, a ta oprema mora biti ispravna i atestirana, uključujući trougao, prvu pomoć, kompletnu rezervnu opremu za sijalice i protivpožarni aparat, kako je to predviđeno zakonskim propisima. U slučaju izricanja kazne Zakupodavcu ili odgovornoj osobi Zakupodavca zbog nedostataka ili neispravnosti ove opreme, Zakupac je dužan da nadoknaditi celokupnu kaznu.
Dokumentaciju koja se odnosi na upotrebu Vozila, uključujući saobraćajnu dozvolu i ostale relevantne dokumente, Zakupac je dužan da čuva kod sebe, a ne u samom Vozilu. U slučaju nastanaka štete (npr. krađe), a istovremeno i nemogućnosti ostvarivanja prava na osiguranje zbog neposedovanja dokumentacije, za štetu je odgovoran isključivo Zakupac, koji je dužan da svu nastalu štetu naknadi Zakupodavcu.
U slučaju gubitka ključa Vozila, kao i gubitka ili oduzimanja saobraćajne dozvole i registarskih tablica, Zakupac će odmah obavestiti Zakupodavca i osiguravajuću kuću pisanim putem, najkasnije u roku od 3 (tri) dana. Svi troškovi koji proizilaze iz ovih situacija biće nadoknađeni od strane Zakupca, a prema specifikaciji troškova koji budu napravljeni.
Član 10
ŠTETA
U slučaju saobraćajne nezgode ili oštećenja, Zakupac je dužan da postupa u skladu s procedurama propisanim od strane osiguravajuće kompanije. Zakupac ili vozač kojeg je ovlastio Zakupac ima obavezu da preduzme sve neophodne radnje i mere u skladu s uslovima osiguranja, uključujući prijavu štete, procenu i likvidaciju, kao i da uzmu kontakt podatke svih potencijalnih svedoka, da fotografišu mesto nesreće i obezbede skicu i detaljan izveštaj o okolnostima pod kojim se nesreća dogodila, te da ukoliko je potrebno popune u najkraćem mogućem roku izveštaj o nezgodi koji zahteva osiguravajuća kompanija, te da obezbede i policijski zapisnik sa mesta nezgode uz prethodnu pisanu suglasnost Zakupodavca. Zakupac će, o svom trošku, bez odlaganja, prevesti Vozilo u ovlašćeni servis i obavestiti Zakupodavca pisanim putem o nastaloj šteti. Zakupac neće davati izjave ili pregovarati o namirenju štete vezane za Vozilo, jer to pravo pripada isključivo Zakupodavcu.
U slučaju potpune (totalne) štete na Vozilu i utvrđivanja takve štete od strane osiguravajuće kompanije, Ugovor će se raskinuti na dan dospeća prve sledeće zakupnine nakon prijave štete Zakupodavcu. Zakupac će obavezno platiti pun iznos zakupnine za mesec u kojem je totalna šteta prijavljena. Zakupodavac zadržava pravo zahtevati celokupnu naknadu u slučaju potpune štete na Vozilu.
U slučaju krađe Vozila, Zakupac je dužan da bez odlaganja prijavi krađu policiji, kao i da o tome, obavesti Zakupodavca. U tom slučaju, do raskida Ugovora o zakupu dolazi na dan prijema potvrde nadležne policijske uprave da Vozilo u primerenom roku nije pronađeno. Zakupodavac ima u tom slučaju pravo da Zakupcu zaračuna zakupninu za korišćenje Vozila do poslednjeg dana u kalendarskom mesecu u kojem primi potvrdu nadležne policijske stanice da Vozilo nije pronađeno.
U slučaju utaje Vozila, Zakupac je dužan da bez odlaganja obavesti Zakupodavca kao i da uz prethodnu pisanu suglasnost Zakupodavca podnese prijavu policiji, da prijavi nastanak osiguranog slučaja utaje osiguravajućoj kompaniji kod koga je Vozilo kasko osigurano, kao i da u tom postupku preduzima sve potrebne radnje i daje sva potrebna obaveštenja u postupku prijave, procene i likvidacije štete, ukoliko ga na to ovlasti Zakupodavac. O nastanku osiguranog slučaja utaje, Zakupac će bez odlaganja obavestiti Zakupodavca u pisanoj formi. Zakupodavac ima u tom slučaju pravo da zaračuna zakupninu do poslednjeg dana u kalendarskom mesecu u kojem je došlo do utaje Vozila, koji se utvrđuje na osnovu dostavljenih dokumenata/potvrda, dok Ugovor o zakupu prestaje na dan isplate kompletne utvrđene sume osiguranja u skladu sa obračunom osiguravajuće kompanije.
U slučaju da pretrpljena šteta iz bilo kog razloga ne bude nadoknađena od isplaćene sume osiguranja ili osiguravajuće društvo na osnovu uslova osiguranja nije dužno da isplati osiguranje, Zakupac je dužan da Zakupodavcu isplati ukupnu štetu i nadoknadi sve dodatne troškove, odnosno da o svom trošku vrati Vozilo u prvobitno stanje, u za to ovlašćenom servisu. Ukoliko Zakupac ne izvrši ovu svoju obavezu, Zakupodavac će, o trošku Zakupca, izvršiti vraćanje Vozila u prvobitno stanje, dok će učinjene troškove po tom osnovu fakturisati Zakupcu u primerenom roku. Visinu štete će proceniti stručno lice koje odredi Zakupodavac. Zakupac je dužan da procenjeni iznos štete i sve troškove procene visine štete uplati na račun Zakupodavca u roku od 7 (sedam) dana od dana ispostavljanja fakture po tom osnovu. Zakupac je saglasan da se u svrhu naknade štete mogu koristiti sredstva obezbeđenja plaćanja iz Ugovora, kao i iznos garancije.
Ukoliko šteta ne bude u potpunosti pokrivena iznosom osiguranja ili osiguravajuća kompanija ne bude dužna isplatiti osiguranje iz bilo kog razloga, Zakupac je dužan nadoknaditi Zakupodavcu celokupnu štetu i dodatne troškove, uključujući povratak Vozila u prvobitno stanje u ovlašćenom servisu. Ako Zakupac ne ispuni ovu obavezu, Zakupodavac će preduzeti potrebne korake za vraćanje Vozila u prvobitno stanje, a Zakupac će snositi sve troškove ovog postupka. Visinu štete proceniće stručno lice koje odredi Zakupodavac. Zakupac je dužan da plati procenjeni iznos štete i sve povezane troškove u roku od 7 (sedam) dana od dana prijema fakture Zakupodavca. Sredstva obezbeđenja plaćanja iz Ugovora o zakupu, Zakupodavacc može aktivirati radi naknade štete.
Član 11
TRAJANJE I RASKID UGOVORA
Ugovor o zakupu se zaključuje na određeno vreme i prestaje istekom roka na koji je zaključen.
Bitan element Ugovora o zakupu i razlog njegovog zaključenja predstavlja ispunjenje Ugovora o zakupu u punom obimu i trajanju, budući da obe ugovorne strane žele da Ugovor o zakupu bude ispunjen u celosti u skladu sa ugovorenim trajanjem i opsegom.
Zakupodavac može raskinuti Ugovor o zakupu u bilo koje vreme pre isporuke Vozila na osnovu pisanog obaveštenja upućenog Zakupcu, u kojem slučaju neće biti obavezan da Zakupcu nadoknadi bilo kakvu štetu po tom osnovu, na šta Zakupac bezuslovno pristaje.
Ugovor o zakupu, može prestati i pre ugovorenog roka, odnosno Zakupodavac može u bilo koje vreme jednostrano da raskine Ugovor o zakupu bez odlaganja i otkaznog roka, ukoliko Zakupac krši odredbe Ugovora o zakupu, a posebno u slučaju:
- ako Zakupac protivno odredbama člana 1., Opštih uslova Vozilo otuđi, založi, optereti, da u podzakup, prenese pravo državine ili korišćenja na treća lica, propusti da obavesti Zakupodavca o otvaranju stečajnog postupka nad Zakupcem, kao i svakoj činjenici ili radnji bilo kog trećeg lica u odnosu na Vozilo;
- ako je protiv Zakupca pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije, ili ako Zakupac iz bilo kog razloga postane trajno nelikvidan blokadom poslovnih računa u periodu dužem od 30 dana;
- ako Zakupac kasni s plaćanjem zakupnine ili drugih dospelih potraživanja iz Ugovora o zakupu i isti nakon opomene ne ispuni svoju obavezu u naknadno ostavljenom roku;
- ako Zakupac ne preuzme ili odbije da u ugovorenom roku preuzme Vozilo, ili pruži netačne informacije o upotrebi ili stanju Vozila, ili ne koristi i/ili ne održava Vozilo u skladu s Ugovorom o zakupu;
- ako Zakupac ili jemac pruži netačne informacije o svom finansijskom statusu i/ili ako zbog navedenog Zakupodavac ne bi zaključio Ugovor o zakupu da je imao istinite podatke;
- ako ugovoreno sredstvo obezbeđenja iz Ugovora o zakupu postane nevažeće ili neupotrebljivo, a Zakupac u ostavljenom roku ne dostavi novo, važeće, sredstvo obezbeđenja;
- ako Zakupac prekrši svoju obavezu zaključenja polise kasko osiguranja Vozila, polise obaveznog osiguranja Vozila;
- ako Vozilo ne koristi, ne održava ili ne servisira u skladu s uslovima Ugovora o zakupu, Opštih uslova i tehničke garancije proizvodača,
- ako Zakupac prestane da ima svoje sedište ili prebivalište u Srbiji;
- u slučaju opasnosti ili nastupanja vanrednih okolnosti koje prema proceni Zakupodavca ugrožavaju ili odlažu ispunjenje ugovornih obaveza Zakupca ili ako Zakupodavac oceni da Zakupac neće biti u mogućnosti da ispuni svoje ugovorne obaveze;
- u slučaju nastupanja statusne promene kod Zakupca, o kojoj nije unapred obavestio Zakupodavca i ako u ostavljenom roku zbog navedenog ne pristupi zaključenju Aneksa Ugovora o zakupu;
- ako Zakupac grubo krši obaveze i dužnosti uspostavljene odredbama Ugovora o zakupu i Opštim uslovima i ne prestane sa povredama Ugovora o zakupu uprkos pisanoj opomeni u dodatno ostavljenom roku;
- iz drugih razloga određenih zakonom.
U slučaju raskida, odnosno bilo kakvog drugog prevremenog prestanka Ugovora o zakupu, Zakupodavac ima pravo da od Zakupca naplati sve neizmirene, a dospele zakupnine, kao i sva do tada zaostala potraživanja (sudski, administrativni, advokatski troškovi, troškovi servisa, održavanja, vraćaja Vozila, prevoza itd.), kao i da u tu svrhu iskoristi sva primljena sredstva obezbeđenja po Ugovoru o zakupu. Sve obaveze prema Ugovoru o zakupu moraju biti izmirene od strane Zakupca do dana vraćanja Vozila Zakupodavcu.
Zakupodavac je nakon slanja obaveštenja o raskidu Ugovora ovlašćen da pokrene sudski ili drugi zakonom propisani postupak za vraćanje Vozila, ukoliko Zakupac sam to ne uradi i u tu svrhu preduzme sve potrebne pravne i faktičke radnje.
U slučaju oduzimanja Vozila, kao i u slučaju raskida Ugovora o zakupu, Zakupac je dužan da Zakupodavcu ili osobi koju on odredi omogućiti slobodan pristup mestu gde se nalazi Vozilo, te da ne ometa postupak vraćanja Vozila i u vezi s tim se odriče bilo kakvog zahteva za naknadu štete po tom ili bilo kom drugom osnovu.
U slučaju prevremenog raskida Ugovora o zakupu, Zakupac je dužan da Zakupodavcu nadoknadi svu štetu koju ovaj pretrpi usled raskida. Zakupac je, naročito dužan da Zakupodavcu, na ime naknade štete, plati iznose štete koji će biti obračunati u skladu s odredbama Ugovora o zakupu. Iznos duga po osnovu zakupnina i naknade štete dospeva odmah po prijemu Obaveštenja o raskidu i Zakupodavac ima pravo korišćenja svih raspoloživih sredstava obezbeđenja plaćanja.
Zakupodavac i Zakupac prihvataju da model izračunavanja naknade za prevremeni raskid Ugovora o zakupu predstavlja fer i pravičan osnov koji uzima u obzir legitimne interese obe ugovorne strane, kao što su za Zakupodavca nabavna vrednost Vozila, skraćenje ugovorenog perioda zakupa, gubitak vrednosti Vozila ili činjenica da je Vozilo nabavljeno po isključivim i ličnim preferencijama Zakupca, odnosno da uzima u obzir sva dotadašnja davanja Zakupca. Imajući u vidu prethodno rečeno, ugovorne strane se odriču prava na osporavanja visine naknade za prevermeni raskid Ugovora o zakupu utvrđene po prethodnom modelu.
U svakom slučaju, Zakupodavac može da zahteva dokazani iznos štete zbog ranijeg prestanka Ugovora o zakupu.
Član 12
VRAĆANJE VOZILA
Nakon prestanka/isteka Ugovora o zakupu, Zakupac je dužan da bez odlaganja vrati Vozilo Zakupodavcu sa svim ključevima i svom dokumentacijom koja se odnosi na Vozilo (npr. saobraćajna dozvola, spisak informacija, uputstvo za upotrebu, servisna knjižica, kodna kartica za radio itd.) i to za vreme redovnog radnog vremena Zakupodavca, na svoj trošak i rizik, sa stepenom iskorišćenosti usled redovne, savesne i uobičajenog upotrebe i korišćenja.
Prilikom vraćanja Vozila, obaviće se pregled radi utvrđivanja stanja koje će obaviti Zakupodavac ili treće stručno lice odabrano od strane Zakupodavca. Nakon završenog pregleda Zakupodavac i Zakupac će potpisati Potvrdu/Zapisnik o vraćanju Vozila, u kojem će se evidentirati stanje vraćenog Vozila, kao što je broj pređenih kilometara, vizuelno uočljivi nedostaci, stanje kompleta standardne opreme, broj vraćenih ključeva, status servisne knjižice i saobraćajne dozvole.
U slučaju utvrđivanja oštećenja koja nisu pokrivena polisom osiguranja Vozila, kao i nedostatak delova, opreme Zakupac je u obavezi da Zakupodavcu nadoknaditi tako utvrđeni iznos koji umanjuje vrednost Vozila. Nakon vraćanja Vozilo mora biti u voznom stanju, sigurno za korišćenje i u stanju koje odgovara njegovoj starosti i ugovorenoj kilometraži.
U suprotnom je Zakupac obavezan da Zakupodavcu nadoknadi svu štetu koja će biti procenjena od strane Zakupodavca ili trećeg stručnog lica po izboru Zakupodavca i o trošku zakupca, a Zakupodavac je ovlašćen da navedenu štetu nadoknadi i iz primljenog depozita.
Ukoliko je Zakupac izvršio određene promene na Vozilu (dodatna oprema, poboljšanja i dr.), Zakupac nema pravo da traži nadoknadu tih troškova. Međutim, Zakupac može vratiti Vozilo u prethodno stanje koje je imalo pri zaključenju Ugovora o zakupu, uz uslov da takvim uklanjanjem ne umanji vrednost ili funkcionalnost Vozila.
Obračun i naknada za eventualne dodatne kilometare će se izvršiti na način određen u Ugovoru o zakupu.
Ako Zakupac ne vrati Vozilo na ugovoreni način, Zakupodavac ima pravo da organizuje povraćaj Vozila i izdavanje novih dokumenata i ključeva o trošku i riziku Zakupca. U takvim situacijama smatra se da Zakupac razume i shvata moguće pravne posledice svog ponašanja, uključujući mogućnost podnošenja krivične prijave protiv odgovornih lica od strane Zakupodavca.
Sve troškove koji nastanu u vezi s vraćanjem Vozila snosi Zakupac. Zakupodavac ne odgovara za lične stvari koje se u trenutku vraćanja Vozila, odnosno oduzimanja, nađu u istom.
Ukoliko Zakupac ne vrati Vozilo na vreme, Zakupcu će za svaki dan zakašnjenja sa vraćanjem Vozila biti naplaćen iznos mesečne zakupnine, podeljen sa brojem dana u odnosnom mesecu, a sve na ime korišćenja i troškova nastalih u pogledu zakašnjenja sa vraćanjem Vozila. Pored navedenog, obaveze Zakupca koje proizlaze iz Ugovora o zakupu primenjivaće se i nadalje mutatis mutandis.
Član 13.
OTKUP VOZILA PO ISTEKU UGOVORA O ZAKUPU
Ukoliko je to Ugovorom o zakupu predviđeno, Zakupodavac će omogućiti Zakupcu pravo preče kupovine Vozila po okončanju/isteku Ugovora o zakupu, po ceni koja će biti definisana Ugovorom o zakupu.
Zakupac je dužan da najkasnije 30 dana pre isteka Ugovora o zakupu pismeno obavesti Zakupodavca o nameri da otkupi Vozilo.
Nakon prijema pismenog obaveštenja o nameri da otkupi Vozilo, Zakupodavac će prodati Vozilo Zakupcu na zakonom propisan način. Svi troškovi, takse i porezi koji nastanu na osnovu prodaje Vozila padaju na teret Zakupca.
Nakon izvršene uplate cene za Vozilo od strane Zakupca, Zakupodavac će bez odlaganja pristupiti zaključenju ugovora o kupoprodaji i preduzeti sve druge potrebne radnje kako bi omogućio Zakupcu da se registruje kao vlasnik Vozila.
Član 14.
DODATNE USLUGE
Dodatne usluge podrazumevaju ugovaranje pratećih usluga uz zakup Vozila čije troškove će prethodno snositi Zakupodavac, a koje će Zakupac nadoknaditi kroz mesečne naknade u fiksnom ili obračunskom iznosu u skladu s Ugovorom o zakupu.
Zakupodavac može obezbediti Zakupcu i dodatne usluge prilikom zakupa Vozila. Uslovi Dodatnih usluga biće određeni Ugovorom o zakupu.
Član 15.
OBRADA PODATAKA O LIČNOSTI
Zakupodavac i Zakupac su dužnida postupaju u skladu sa važećim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti Republike Srbije.
Zakupodavac u svojstvu rukovaoca podacima o ličnosti, ovim putem upoznaje Zakupca o obradi njegovih podataka o ličnost i Zakupodavac obrađuje podatke o ličnosti u svrhu postizanja legitimnih ciljeva i u okviru potrebnom da bi se ispunile obaveze predviđene važećim propisima, ugovornim obavezama, radi pružanja usluga korisniku. Zakupodavac podatke o ličnosti koristi za obavljanje svoje delatnosti, a na način i u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti. Zakupodavac podatke o ličnosti može dostavljati pojedinim pravnim i/ili fizičkim licima ili drzavim organima (policija, sud opste nadleznosti ili prekrsajni sud). Mogući korisnici podataka o ličnosti koje klijent dostavlja Banci su regulatorna tela i državni organi kojima je Zakupodavac dužan da dostavi podatke u skladu sa zakonom. Zakupodavac podatke o ličnosti prikuplja i obrađuje u skladu sa zakonom i dobrovoljnim pristankom korisnika.
Lice na koje se podaci odnose ima pravo da podnese pritužbu, Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Bulevar kralja Aleksandra 15, 11120 Beograd, Telefon +381113408900, e-mail: office@poverenik.rs, ako smatra da je obrada podataka o njegovoj ličnosti izvršena suprotno odredbama Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Podnošenje pritužbe Povereniku ne utiče na pravo ovog lica da pokrene druge postupke upravne ili sudske zaštite.
Potpisom Ugovora o zakupu, Zakupac potvrdjuje da ga je Zakupodavac, kao rukovalac podacima o ličnosti, prethodno upoznao sa pravilima i principima obrade podataka o ličnosti iz prethodnog stava ovog člana, te da je iste razumeo. Na osnovu navedenog, Zakupac daje dobrovoljni pristanak da Zakupodavac može vršiti obradu Zakupčevih podataka o ličnosti, u skladu sa Zakonom o zastiti podataka o ličnosti i važećim regulatornim okvirom.
Zakupodavac i Zakupac će, u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti, ukoliko je potrebno, zaključiti Ugovor o obradi podataka o ličnosti.
ZAVRŠNE ODREDBE
Zakupac će bez odlaganja preporučenom pošiljkom obavestiti Zakupodavca o svakoj promeni sedišta, odnosno prebivališta, boravišta ili adrese za prijem pošte Zakupca, njegovog poslodavca, kao i o zapleni ili oštećenju Vozila.
Ukoliko Zakupac ne ispuni svoju obavezu iz prethodnog stava ovog člana, svaka dostava ili pokušaj dostave Zakupcu na adresu za prijem pošte (ukoliko je registrovana) ili sedišta, navedenu u Ugovoru o zakupu, smatraće se važećom, bez obzira na to da li je Zakupac primio pošiljku ili ne, a danom prijema preporučene pošiljke smatraće se dan njene predaje pošti.
U slučaju spora ugovara se nadležnost suda u Beogradu, kao suda nadležnog prema sedištu Zakupodavca.
Zakupodavac može svoja prava i obaveze iz ovog ugovora preneti na treće lice, s tim da takvim prenosom ni na koji način ne ugrozi ugovorna prava Zakupca. Zakupac neće imati pravo da prekine Ugovor o zakupu, osim u slučaju da se njegova prava i obaveze promene.
Trajanje ugovora određuje se Ugovorom o zakupu.
Danom potpisivanja Ugovora o zakupu, čiji su sastavni deo ovi Opšti uslovi, Zakupac preuzima sva prava i obaveze koje iz Ugovora o zakupu i Opštih uslova proizlaze.
Ugovor o zakupu stupa na snagu danom potpisivanja od strane obe ugovorne strane čiji su sastavni deo Opšti uslovi.
Sve izmene i dopune Ugovora o zakupu stranke će sačiniti u pisanoj formi koja je uslov njihove važnosti.
Ovi Opšti uslovi stupaju na snagu datumom donošenja.
U Beogradu, dana 15.09.2023. godine
BIZ RENT SHARING ECONOMY DOO BEOGRAD
______________________________________
Zoran Zeljković, direktor
POLITIKA PRIVATNOSTI
BiZ rent sharing economy doo Beograd-Voždovac, mat. br. 21452092, PIB 111265460, sa sedištem na adresi Bulevar JNA 123v, 11222 Beograd (Voždovac) (u daljem tekstu: „BiZ rent“, „Mi“) poštuje privatnost podataka fizičkih lica sa kojima dolazi u kontakt. Ova Politika o privatnosi (u daljem tekstu: Politika privatnosti) sadrži sve informacije koje se odnose na obradu ličnih podataka fizičkih lica koje BiZ rent prikuplja ili sa kojima dolazi u dodir u svom redovnom poslovanju.
Ova Politika privatnosti omogućava Vam da saznate kako BiZ rent u svojstvu rukovaoca obrađuje Vaše podatke o ličnosti i koja prava Vi imate u pogledu obrade Vaših podataka o ličnosti.
O NAMA
BiZ rent sharing economy doo Beograd-Voždovac, je privredno društvo osnovano u skladu sa propisima Republike Srbije, registrovano u registru privrednih društava Agencije za privredne registre radi obavljanja delatnosti Iznajmljivanje i lizing opreme za rekreaciju i sport.
Ova Politika privatnosti odnosi se na lica čiji se podaci obrađuju na teritoriji Republike Srbije u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti ("Sl. glasnik RS", br. 87/2018) i primenjuje se isključivo na podatke koji se obrađuju u okviru BiZ rent sharing economy doo Beograd-Voždovac.
BiZ rent, se u većini poslovnih aktivnosti vezanih za obavljanje delatnosti nalazi u ulozi rukovaoca, te samostalno ili zajedno sa drugima rukovaocima određuje svrhu i način obrade podataka, dok eventualno ukoliko se pojavi potreba u pojedinim aktivnostima može biti obrađivač koji obrađuje podatke o ličnosti u ime rukovaoca.
Bez obzira u kom svojstvu obrađujemo Vaše podatke o ličnosti, mi štitimo i brinemo o Vašim podacima i sa njima postupamo pošteno, transparentno i isključivo u skladu sa važećom zakonskom regulativom kao i najboljom međunarodnom praksom u ovoj oblasti.
OSNOVNI POJMOVI
- Podatak o ličnosti – svaki podatak koji se odnosi na fizičko lice čiji je identitet određen ili odrediv, neposredno ili posredno, posebno na osnovu oznake identiteta, kao što je ime i identifikacioni broj, podatak o lokaciji, identifikator u elektronskim komunikacionim mrežama ili jednog, odnosno više obeležja njegovog fizičkog, fiziološkog, genetskog, mentalnog, ekonomskog, kulturnog i društvenog identiteta;
- Rukovalac – fizičko ili pravno lice, odnosno organ vlasti koji samostalno ili zajedno sa drugima određuje svrhu i način obrade;
- Obrađivač - fizičko ili pravno lice, odnosno organ vlasti koji obrađuje podatke o ličnosti u ime rukovaoca;
- Obrada podataka - svaka radnja ili skup radnji koje se vrše automatizovano ili neautomatizovano
sa podacima o ličnosti ili njihovim skupovima, kao što su prikupljanje, beleženje, razvrstavanje, grupisanje, odnosno strukturisanje, pohranjivanje, upodobljavanje ili menjanje, otkrivanje, uvid, upotreba, otkrivanje prenosom, odnosno dostavljanjem, umnožavanje, širenje ili na drugi način činjenje dostupnim, upoređivanje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje;
- Primalac - fizičko ili pravno lice, odnosno organ vlasti kome su podaci o ličnosti otkriveni, bez obzira da li se radi o trećoj strani ili ne, osim ako se radi o organima vlasti koji u skladu sa zakonom primaju podatke o ličnosti u okviru istraživanja određenog slučaja i obrađuju ove podatke u skladu sa Zakonom;
- Treća strana - fizičko ili pravno lice, odnosno organ vlasti, koji nije lice na koje se podaci odnose, rukovalac ili obrađivač, kao ni lice koje je ovlašćeno da obrađuje podatke o ličnosti pod neposrednim nadzorom rukovaoca ili obrađivača;
- Zajednički rukovalac – rukovalac koji zajedno sa BiZ rent-om određuje svrhu i način obrade.
NAČELA OBRADE PODATAKA O LIČNOSTI
Načela obrade su osnovna pravila kojih se BiZ rent pridržava prilikom prikupljanja i obrade podataka o ličnosti.
BiZ rent kao i svi zaposleni u BiZ rent-u su dužni da obezbede potpunu primenu načela obrade prilikom prikupljanja i obrade podataka o ličnosti.
BiZ rent je odgovoran za primenu načela prilikom prikupljanja i obrade podataka o ličnosti.
Prikupljanje i obradu podataka o ličnosti BiZ rent vrši uz obaveznu primenu sledećih načela:
· Načelo zakonitosti, poštenje i transparentnost
Podaci o ličnosti se moraju obrađivati zakonito, pošteno i transparentno u odnosu na lice na koje se podaci odnose, u skladu sa zakonskim propisima kojim se uređuje obrada.
BiZ rent se obavezuje da će u trenutku prikupljanja podataka licu pružiti informacije o postupku prikupljanja i obrade njegovih podataka, kao i druge informacije koje se tiču zakonitosti, svrhe obrade, načinu ostvarivanja prava i druge potrebne podatke sve u skladu sa odredbama Zakona.
· Načelo ograničenja u odnosu na svrhu obrade
BiZ rent prikuplja podatke u svrhe koje su konkretno određene, izričite, opravdane i zakonite te se tako prikupljeni podaci dalje ne mogu obrađivati na način koji nije u skladu sa tim svrhama.
BiZ rent prikupljene podatke neće obrađivati u neku drugu svrhu, osim ako postoje neke druge radnje obrade koje su regulisane zakonom ili su neophodne za kvalitetno pružanje usluge.
· Načelo minimizacije podataka
Podaci o ličnosti koji se prikupljaju moraju biti primereni, bitni i ograničeni na ono što je neophodno i nužno u odnosu na svrhu obrade.
· Načelo tačnosti
Podaci o ličnosti moraju biti tačni i, ako je to neophodno, ažurirani. Uzimajući u obzir svrhu obrade, BiZ rent preduzima sve razumne mere kojima se obezbeđuje da se netačni podaci o ličnosti bez odlaganja izbrišu ili ažuriraju.
Ažuriranje podataka se osigurava kroz postupke redovnih kontrola tačnosti i ažurnosti prikupljenih podataka o ličnosti i procese komunikacije sa licima kroz koje procese se mogu izvršiti ispravke podatka u slučaju kada lice obavesti BiZ rent o promeni svojih podataka, odnosno ukoliko lice primeti da neki od podataka nije tačan.
· Načelo ograničenja čuvanja
BiZ rent čuva podatke o ličnosti u obliku koji omogućava identifikaciju lica samo u roku koji je neophodan za ostvarenje svrhe obrade. Lični podaci se mogu čuvati i duže u cilju poštovanja zakonske obaveze BiZ rent-a kojom se zahteva obrada ili u slučaju postojanja legitimnog interesa (poput podnošenje, ostvarivanje ili odbrana od pravnog zahteva).
· Načelo integriteta i poverljivosti
Podaci o ličnosti se obrađuju na način koji obezbeđuje odgovarajuću zaštitu podataka, uključujući zaštitu od neovlašćene ili nezakonite obrade, kao i u slučaju gubitka, uništenja ili oštećenja primenom odgovarajućih tehničkih, organizacionih i kadrovskih mera.
BiZ rent primenjuje mere koje imaju za cilj sprečavanje neovlašćenog otkrivanja podataka, nadzor nad pristupom podacima, ograničenje pristupa podacima u skladu sa potrebom radnog mesta i sl.
PRAVNI OSNOV OBRADE PODATAKA O LIČNOSTI
BiZ rent prikuplja podatke o ličnosti u skladu sa Zakonom u tačno određenu svrhu i na tačno određenom zakonitom osnovu. U zavisnosti od svrhe obrade pravni osnov za obradu podataka o ličnosti može biti:
- Ugovor – Vaše podatke možemo obrađivati na osnovu ugovora, odnosno radi pripreme, zaključenja i/ili izvršenja ugovora;
- Poštovanje pravnih obaveza BiZ rent – U određenim slučajevima pravni osnov za obradu Vaših podataka može biti poštovanje pravnih obaveza koje je BiZ rent dužan da ispuni;
- Pozitivnopravni propisi – Pozitivnopravni propisi mogu biti osnov za obradu Vaših podataka u slučajevima kada je ta obrada neophodna u cilju izvršenja propisanih ovlašćenja BiZ rent-a;
- Legitimni interes – Legitimni interesi BiZ rent-a ili treće strane mogu biti osnov za obradu podataka o ličnosti samo ukoliko nad tim interesima ne pretežu interesi ili osnovna prava i slobode lica na koje se podaci odnose.
- Pristanak – BiZ rent Vaše podatke može obrađivati na osnovu Vašeg pristanka. Davanje pristanka je uvek dobrovoljno. Pod pristankom kao pravnim osnovom za obradu Vaših podataka smatraćemo i Vaš zahtev upućen BiZ rent-u.
PODACI KOJI SE PRIKUPLJAJU, PRAVNI OSNOVI I SVRHA OBRADE
U zavisnosti od kategorije lica na koja se podatak o ličnosti odnosi i definisane svrhe obrade tih podataka, BiZ rent može obrađivati različite podatke o ličnosti:
· Lica zaposlena ili na drugi način radno angažovana u BiZ rent-u
U svrhu zasnivanja radnog odnosa ili drugog oblika radnog angažovanja i ostvarivanja prava i obaveza koje proističu iz istog, BiZ rent prikuplja podatke o svojim zaposlenima u skladu sa Politikom privatnosti zaposlenih.
· Lica koja apliciraju za rad u BiZ rent-u
Ukoliko aplicirate za rad u BiZ rent-u, obrađujemo podatke o ličnosti koje nam u te svrhe dostavite. Od kandidata za posao se prikupljaju i obrađuju podaci poput imena i prezimena, matičnog broja, pola, datuma i mesta rođenja, adrese prebivališta, adrese stana, broja telefona, e-mail adrese, stručne spreme i kvalifikacije. Imajući u vidu da forma CV-a nije određena, ukoliko ste u istom naveli još neke podatke pored navedenih, možemo doći u posed tih informacija na koje ne možemo da utičemo. BiZ rent ove podatke prikuplja i obrađuje na osnovu Vašeg pristanka.
Nakon isteka konkretnog konkursa lica koja ne budu radno angažovana mogu se odlučiti da njihovi podaci budu dostupni u HR evidencijama BiZ rent-a ukoliko se u budućnosti pokaže potreba za njihovim radnim angažovanjem. U ovom slučaju Vaši podaci biće sačuvani u evidencijama u roku od godinu (1 godine) dana od dana završetka konkursa, osim ukoliko ne postanete deo našeg tima. To znači da će se od isteka konkretnog konkursa obrada podataka o ličnosti vrši na osnovu informisanog pristanka.
· Lica u poslovnom odnosu sa BiZ rent-om
U svrhu ostvarivanja i/ili održavanja poslovnog odnosa, odnosno izvršenja ugovora, obrađujemo podatke o ličnosti postojećih i potencijalnih saradnika kao što su ime i prezime, pol, lični broj, serija i broj lične karte, datum i mesto rođenja, državljanstvo, nacionalnost, itd; adresa prebivališta/poštanska adresa, email adresa i/ili broj fiksnog/mobilnog telefona, itd.; podaci o finansijskom stanju, izveštaj o novčanim tokovima, dokaz o solventnosti, prihodi, itd; podaci o kreditnoj sposobnosti, mesečne obaveze plaćanja, bilans, istorija plaćanja i vršenje plaćanja, itd; bankarski podaci, broj računa (IBAN), detalji o transakcijama i/ili istorija, broj kartice, itd; identifikacija vozila, broj dozvole, serija šasije, lokacija, GPS podaci itd. Ove podatke obrađujemo u roku neophodnim za ostvarenje svrhe radi koje se isti prikupljaju.
· Lica koja pristupaju prostorijama BiZ rent-a[ZM1]
Ukoliko pristupate prostorijama BiZ rent-a Vaš ulazak i/ili boravak u prostorijama će biti zabeležen putem sistema video nadzora koji je uveden radi bezbednosti i zaštite lica i imovine. Pristup kamerama koji se nalaze u okviru poslovnog prostora ima _______________________, kao i firma koja radi obezbeđenje poslovnog prostora ____________________. Snimci se čuvaju trideset (30) dana od momenta snimanja.
Takođe, informacija o Vašoj poseti ili boravku biće zabeleženi u evidenciji posetilaca [ZM2] koja sadrži ime i prezime, matični broj i broj lične karte ili drugog identifikacionog dokumenta i datum posete, a koja evidencija je uspostavljena radi zaštite lica i imovine. Ove podatke prikupljamo na osnovu legitimnog interesa, koji se ogleda u sprečavanju i otkrivanju kriminalnih aktivnosti i antisocijalnog ponašanja, budući da se u prostorijama BiZ rent-a nalazi imovina velike vrednosti u odnosu na koju obrada podataka ima minimalni uticaj na privatnost pojedinca.
• Lica angažovana od strane trećih lica koja obavljaju rad u prostorijama BiZ rent-a
Ukoliko ste zaposleni kod drugog pravnog lica koje je sa BiZ rent u ugovornom odnosu u svojstvu podizvođača radova, a rad obavljate u prostorijama BiZ rent, možemo doći u neposredni dodir sa Vašim podacima o ličnosti kao što su: ime i prezime, matični broj, podaci o radnom angažovanju kod drugog pravnog lica, podaci o zdravstvenom stanju. Navedene podatke BiZ rent prikuplja radi poštovanja pravnih obaveza, odnosno pozitivnih propisa u oblasti rada i zaštite zdravlja i bezbednosti na radu.
U slučajevima kada Vaše podatke obrađujemo u svojstvu obrađivača, vrsta podataka koji se obrađuju kao i svrha i radnje obrade određeni su od strane rukovaoca Vašim podacima, u kom slučaju je potrebno da se obratite rukovaocu kako biste bili obavešteni o svrsi i pravnom osnovu obrade.
OBRADA POSEBNIH PODATAKA O LIČNOSTI
Po pravilu BiZ rent ne prikuplja i ne obrađuje podatke o ličnosti koji otkrivaju rasno ili etničko poreklo, političko mišljenje, versko ili filozofsko uverenje ili članstvo u sindikatu, te ne vrši obradu genetskih podataka, biometrijskih podataka u cilju jedinstvene identifikacije lica, podataka o zdravstvenom stanju ili podataka o seksualnom životu ili seksualnoj orijentaciji fizičkog lica.
NAČIN PRIKUPLJANJA PODATAKA O LIČNOSTI
Način prikupljanja Vaših podataka zavisi od kategorije lica čije podatke BiZ rent obrađuje, pa tako Vaše podatke o ličnosti BiZ rent može prikupljati na sledeće načine:
• Direktno od Vas;
• Pristupanjem našem sajtu na adresi https://bizrent.rs/
• Slanjem upita putem sajta https://bizrent.rs/
• Pristupanjem i korišćenjem naše aplikacije ____________[ZM3] .
• Od trećih lica - od agencija za zapošljavanje – (npr., kada nas agencija za regrutovanje kontaktira kako bi Vas identifikovala kao potencijalnog kandidata) ili kroz javno dostupne onlajn izvore – (npr. sa sajta vašeg trenutnog poslodavca ili sa profesionalnih društvenih mreža kao što je to LinkedIn); i
• od prethodnih i/ili sadašnjih rukovaoca Vašim podacima.
KOLAČIĆI
Tehnologije koje koristimo za automatsko prikupljanje podataka mogu obuhvatiti korišćenje kolačića (eng: cookies). Кolačići su mali tekstualni fajlovi, koji se nalaze na Vašem računaru, mobilnom telefonu ili nekom drugom uređaju koji koristite za pristup internetu, dok pretražujete sajtove.
Кolačiće koristimo da bismo sadržaj prilagodili Vašim interesovanjima/potrebama i obezbedili Vam bolje korisničko iskustvo. Pomoću kolačića dobijamo informacije o Vašim pretraživačkim navikama, koje možemo koristiti kako bismo personalizovali Vaše delovanje i ustanovili modele kretanja korisnika. Ovo radimo u cilju utvrđivanja korisnosti informacija na veb sajtovima Biz rent, radi sagledavanja efikasnosti našeg navigacionog sistema i pomaganja korisnicima da dođu do traženih informacija. Na taj način kontinuirano poboljšavamo predstavljanje informacija i usluga Biz rent.
U skladu sa zakonskom regulativom vezanom za zaštitu podataka o ličnosti, obaveštavamo Vas o načinu korišćenja ili čuvanja kolačića na Vašim računarima, mobilnim telefonima ili ostalim uređajima koje koristite za pristup internetu.
Кada pristupite veb sajtovima Biz rent, bićete obavešteni o prihvatanju kolačića. Različiti tipovi kolačića opisani su niže u tekstu. Potpuno ste slobodni da izaberete da li želite da Vaš uređaj prihvata i čuva sve tipove kolačića i to možete podesiti u svom internet pretraživaču. Svaki internet pretraživač je drugačiji pa, u samom pretraživaču, treba proveriti putem opcije „Pomoć” kako da promenite svoje postavke kolačića. Operativni sistem Vašeg uređaja može sadržati dodatne kontrole kolačića.
Molimo Vas da imate u vidu da, ukoliko ne prihvatite kolačiće, nećete biti u prilici da u potpunosti iskoristite sve funkcionalnosti veb sajtova Biz rent.
Veb sajtovi koriste nekoliko vrsta kolačića[ZM4] , koji se koriste u različite svrhe:
Neophodni kolačići – pomažu posetiocima da koriste sajt, omogućavajući osnovne funkcije poput navigacije kroz sajt i pristup zaštićenim delovima sajta. sajt ne može ispravno funkcionisati bez ovih kolačića.
Funkcionalni kolačići – omogućavaju poboljšanu funkcionalnost i personalizaciju sajta. Ukoliko ne dozvolite ove kolačiće, određene funkcionalnosti sajta će možda biti onemogućene koje pomažu u efikasnom korišćenju sajta, tako što pamte informacije na osnovnu kojih se menjaju određene funkcije ili izgled sajta (poput izbora jezika Sajta).
Statistički kolačići – pomažu nam da razumemo način na koji posetioci sajta koriste naš sajt tako što anonimno prikupljaju i prijavljuju podatke.
Marketinški kolačići – pomažu nam da Vam omogućimo dobro korisničko iskustvo, prilagodimo sadržaj sajta i omogućavaju nam da neprestano poboljšavamo sajt.
DRUGI INTERNET SAJTOVI
Naš internet sajt može sadržati linkove za druge internet sajtove koji nisu pod našom kontrolom i koji ne podležu ovoj Politici privatnosti. Ukoliko pristupite drugim internet sajtovima koristeći date linkove, operateri ovih internet sajtova mogu tražiti informacije od vas koje će koristiti u skladu sa svojim politikama zaštite privatnosti, koje se mogu razlikovati od naše.
PRIMAOCI I PRENOS PODATAKA O LIČNOSTI
U okviru poslovanja i prilikom sprovođenja poslovnih procesa i aktivnosti koje se odnose na registrovanu delatnost BiZ rent, Vaši podaci o ličnosti mogu biti u skladu sa Zakonom dostavljeni sledećim kategorijama:
• organima vlasti, kao što su državni organi, organi teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave, sudovi, javna preduzeća, ustanove i druge javne službe, organizacije i druga pravna ili fizička lica koja vrše javna ovlašćenja i drugi;
• eksternim saradnicima kojima je BiZ rent poverio vršenje pojedinih radnji i aktivnosti obrade saglasno zaključenim ugovorima (što uključuje, ali se ne ograničava na revizore, advokate, poslovne banke, kao i druge saradnike koji BiZ rent pružaju usluge slanja i dostave pošiljki, arhiviranja, telekomunikacionih usluga, IT podrške i sl.). Eksterni saradnici mogu imati svojstvo rukovaoca, zajedničkog rukovaoca, obrađivača, podobrađivača, primaoca ili treće strane.
BiZ rent u svojstvu rukovaoca podatke o ličnosti može dostavljati trećim licima koji su navedeni u prethodnoj tački od kojih su neki obrađivači, primaoci podataka, odnosno treća lica.
BiZ rent može da odredi kao obrađivača samo ono lice koje u potpunosti garantuje primenu odgovarajućih tehničkih, organizacionih i kadrovskih mera, na način koji obezbeđuje da se obrada vrši u skladu sa propisima i da se obezbeđuje zaštita prava lica na koje se podaci odnose.
Obrađivač može poveriti obradu drugom obrađivaču samo ako ga BiZ rent na to ovlasti, odnosno ako se saglasi sa izborom, odnosno da zameni drugog obrađivača.
Obrada od strane obrađivača je uređena ugovorom ili drugim pravno obavezujućim aktom, koji obavezuje obrađivača prema BiZ rent kao rukovaocu i koji uređuje predmet i trajanje obrade, prirodu i svrhu obrade, vrstu podataka o ličnosti i vrstu lica o kojima se podaci obrađuju, obavezu čuvanja poverljivosti podataka i sl.
Ukoliko postoji potreba prenos u druge zemlje ili međunarodne organizacije vršiće se isključivo pod uslovima određenim u Zakonu, kojima se reguliše prenos podataka o ličnosti.
PERIOD ČUVANJA PODATAKA
BiZ rent čuva i obrađuje podatke o ličnosti u periodu u kojem je neophodno da se izvrši konkretna svrha obrade podataka o ličnosti.
U odnosu na posebne kategorije lica čiji se podaci obrađuju:
- Podaci o zaposlenima prema Zakonu o evidencijama u oblasti rada čuvaju trajno, dok u ostalim situacijama u kojima je obrada podataka zasnovana na drugom pravnom osnovu obrade podataka koje ne podrazumeva obradu podataka u cilju poštovanja pravnih obaveza, rok čuvanja podataka je ograničen na trajanje radnog odnosa ili na ostvarenje svrhe u koju su takvi podaci prikupljeni.
- Podaci o kandidatima za posao u BiZ rent čuvaju se u roku od godinu dana (1 godine) od dana završetka konkursa ili do opoziva informisanog pristanka.
- Podaci koji se prikupljaju radi zaključenja ili izvršenja ugovora, čuvaju se u periodu od 10 godina (opšti rok za zastarelost potraživanja u skladu sa zakonom koji uređuje obligacione odnose), ili u drugom roku, ukoliko je drugačiji rok propisan zakonom odnosno u konkretnom obaveštenju o obradi podataka o ličnosti.
- Podaci k[ZM5] oji se prikupljaju korišćenjem video nadzora u poslovnim prostorijama BiZ rent se čuvaju u periodu od 30 dana od momenta snimanja dok se evidencije posetilaca čuvaju u roku od 5 godina (opšti rok zastarelosti za naknadu štete) od dana prikupljanja.
- Podaci o licima angažovanim od strane trećih lica koja obavljaju rad u prostorijama BiZ rent čuvaju se u periodu od 12 meseci od dana prestanka obavljanja rada u prostorijama BiZ rent-a.
PRAVA LICA U ODNOSU NA OBRADU PODATAKA O LIČNOSTI
Kao lice čije podatke BiZ rent obrađuje, imate pravo na sledeće:
▪ Pravo na pristup podacima: Imate pravo da se informišete o podacima koje obrađujemo, kao i pravo da zahtevate uvid i kopiju istih.
▪ Pravo da pristanak opozovete: Pravo svakog lica na koje se podaci odnose je da pristanak
opozove. Opoziv pristanka ne utiče na dopuštenost obrade koja je vršena pre opoziva pristanka. Opoziv može biti dat u pisanoj formi uključujući i dostavljanje email-a.
▪ Pravo na ispravku i dopunu: Imate pravo da zahtevate ispravku, dopunu i ažuriranje ukoliko su podaci nepotpuni ili netačni.
▪ Pravo na brisanje: Imate pravo da zahtevate brisanje podataka nakon isteka predviđenog perioda
čuvanja, u slučaju nepostojanja/prestanka svrhe ili u slučaju opoziva pristanka.
▪ Pravo na ograničenje obrade: Imate pravo da zahtevate ograničenje obrade ukoliko smatrate da su podaci netačni, da je obrada nezakonita (a protivite se brisanju podataka), da podaci više nisu potrebni radi ostvarivanja svrhe, kao i u slučajevima kada ste podneli prigovor a u toku je procenjivanje da li pravni osnov obrade preteže nad Vašim interesima.
▪ Pravo na prenosivost: Imate pravo da dobijete podatke o ličnosti koje ste nam prethodno dostavili kao i da zahtevate da ih prenesemo drugom rukovaocu, u skladu sa Zakonom.
▪ Pravo na prigovor: Ukoliko se obrada zasniva na legitimnim interesima ili je neophodna u cilju obavljanja poslova u javnom interesu ili izvršenja zakonskih propisa BiZ rent, imate pravo da podnesete prigovor, nakon čega ćemo obustaviti dalju obradu tih podataka, osim u slučaju kada postoji zakonski osnov za obradu koji preteže nad Vašim interesima, pravima ili slobodama, ili u slučaju kada je obrada neophodna radi podnošenja ili ostvarivanja pravnog zahteva ili odbrane od istog.
▪ Pravo na podnošenje pritužbe: Ukoliko smatrate da su Vaša prava na zaštitu podataka o ličnosti povređena, možete se pritužbom obratiti Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti: https://www.poverenik.rs
NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA
BiZ rent je dužan da licu na koje se podaci odnose pruži informacije o postupanju na osnovu zahteva za ostvarivanje navedenih prava bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva, pri čemu taj rok može biti produžen za još 60 dana (ako je to neophodno, uzimajući u obzir složenost i broj zahteva). O produženju roka i razlozima za to produženje BiZ rent je dužan da obavesti lice na koje se podaci odnose u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.
Ako BiZ rent ne postupi po zahtevu lica na koje se podaci odnose dužna je da o razlozima za nepostupanje obavesti to lice bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva, kao i o pravu na podnošenje pritužbe Povereniku, odnosno tužbe sudu. BiZ rent pruža informacije o prikupljanju i obradi podataka, odnosno informacije u vezi sa ostvarivanjem prava bez naknade. Ako je zahtev lica na koje se podaci odnose očigledno neosnovan ili preteran, a posebno ako se isti zahtev učestalo ponavlja, BiZ rent može da naplati nužne administrativne troškove pružanja informacije, odnosno postupanja po zahtevu (npr. u slučaju zahteva za dostavljanje kopije podataka) ili da odbije da postupi po zahtevu.
U slučaju kršenja prava koja su mu garantovana pozitivnim propisima Republike Srbije, kao i ovom Politikom privatnosti, isti će imati pravo da se obrati Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.
OBAVEŠTAVANJE O POVREDI PODATAKA O LIČNOST
BiZ rent je dužan da o povredi podataka o ličnosti koja može da proizvede rizik po prava i slobode fizičkih lica obavesti Poverenika bez nepotrebnog odlaganja, ili, ako je to moguće, u roku od 72 časa od saznanja za povredu.
Ako BiZ rent ne postupi u roku od 72 časa od saznanja za povredu, dužna je da obrazloži razloge zbog kojih nije postupila u tom roku.
U slučaju poveravanja radnji obrade obrađivač je dužan da, posle saznanja za povredu podataka o ličnosti, bez nepotrebnog odlaganja obavesti BiZ rent o toj povredi.
Ako povreda podataka o ličnosti može da proizvede visok rizik po prava i slobode fizičkih lica, BiZ rent je dužan da bez nepotrebnog odlaganja o povredi obavesti lice na koje se podaci odnose i na jasan i razumljiv način opiše prirodu povrede podataka.
BiZ rent nije dužan da obavesti lice o povredi podataka o ličnosti ako:
• su preduzete odgovarajuće tehničke, organizacione i kadrovske mere zaštite u odnosu na podatke o ličnosti čija je bezbednost povređena, a posebno ako je kripto zaštitom ili drugim merama onemogućena razumljivost podataka svim licima koja nisu ovlašćena za pristup ovim podacima;
• su naknadno preduzete mere kojima je obezbeđeno da povreda podataka o ličnosti sa visokim rizikom za prava i slobode lica na koje se podaci odnose više ne može da proizvede posledice za to lice;
• bi obaveštavanje lica na koje se podaci odnose predstavljalo nesrazmeran utrošak vremena i sredstava, u kom slučaju je potrebno putem javnog obaveštavanja ili na drugi delotvoran način obezbediti pružanje obaveštenja licu na koje se podaci odnose.
BEZBEDNOST PODATAKA O LIČNOSTI
BiZ rent je u skladu sa odredbama Zakona i utvrđenim standardima usvojila tehničke, organizacione i kadrovske mere kako bi se osigurao integritet i poverljivost Vaših podataka o ličnosti. Navedene mere bezbednosti uključuju prevenciju od zloupotrebe, gubitaka, oštećenja, neovlašćene izmene, pristupa ili obrade i drugih rizika kojima mogu biti izloženi ljudskim delovanjem, fizičkim ili prirodnim okruženjem. Kontinuirano ulažemo napore kako bismo bili usaglašeni sa svim propisima koji uređuju pitanje bezbednosti podatka o ličnosti i obezbedili najviši nivo zaštite Vaših podataka.
PERIOD VAŽENJA POLITIKE PRIVATNOSTI
Ova Politika privatnosti je podložna je promenama. Sve promene ove Politike privatnosti biće objavljene na oglasnoj tabli i na oficijalnom sajtu BiZ rent.
Napominjemo da promene ove Politike privatnosti neće uticati na nivo zaštite Vaših podataka.
STUPANJE NA SNAGU POLITIKE PRIVATNOSTI
Ova Politika privatnosti objavljena je na oglasnoj tabli BiZ rent danom donošenja, a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja, i ista će biti istaknuta na vidnim mestima u prostorijama i na oficijalnom sajtu BiZ rent.
Ovim putem lica čiji se podaci o ličnosti obrađuju od strane BiZ rent potvrđuju da su pročitala, razumela i prihvatila gore opisanu obradu podataka o ličnosti u skladu sa odredbama ove Politike privatnosti.
U Beogradu dana __.___.2024. godine
BiZ rent sharing economy doo Beograd
____________________________
Direktor Zoran Zeljković
[ZM1]Ukoliko ne koristite ovaj način prikupljanja podataka isti možete obrisati iz politike privatnosti.
[ZM2]Ukoliko nemate evidenciju posetilaca takođe možete obrisati ovaj deo.
[ZM3]Možete navesti naziv aplikacije.
[ZM4]Proveriti da li sajt koristi sve navedene vrste kolačića te ako je neophodno upodobiti stvarnom stanju.
[ZM5]Obrisati ako se ne prikupljaju podaci na ovaj način